google adsance

Sunday, February 27, 2011

Bagaimana nak set write protected pada thumbdrive

Seperti yang semua tahu virus/ worm/ trojan/ spyware dan segala macam jenis dan gelaran lagi pada script-script programming yang tak mendatangkan manfaat ni sangat mudah menjangkiti thumdrive (pendrive, flashdrive atau apa juga nama yang korang gelar). Especially for those yang menggunakan public PC seperti komputer di Lab faculty atau perpustakaan sekolah (yang boleh dikatakan tempat beranaknya virus-virus ni). Jadi once thumbdrive korang dah ter-infected, jadi kalau lepas pada tu korang cucuk kat mana-mana PC lain, korang hanya akan menyebarkan virus tersebut ke PC lain pula.

Dan andai kata PC tersebut ada antivirus dengan pattern terkini, maka file-file korang yang dah terinfeksi mungkin akan dikuarantinkan. Tambah malang bila file-file tersebut adalah file-file penting seperti thesis atau assignment-assignment korang. Lebih malang bila itulah saja satu-satunya salinan file yang korang ada tanpa ada satu backup file pun di komputer lain. Trust me, I know that feeling~!

Jadi antara solution yang paling mudah adalah menjadikan thumbdrive kita sebagai 'write protected'. Jadi bila mana kita cucuk flash disk tersebut ke mana-mana PC sekalipun terutama yang mempunyai virus (antara yg terkenal satu masa dulu adalah JambanMu dan MaxTrox) ia tidak boleh 'menyalin diri mereka' (duplicate themself) ke dalam pendrive kita.

No comments: